Natuurlijke oplossingen om goed te slapen

Published : 29-10-2019 08:52:05 - Categories : Aromatherapie , Aromatherapie , Tips , Toekomstige mama's & de allerkleinsten , Welzijn

De aromatherapie biedt ons verschillende manieren om de beste voorwaarden te creëren voor een herstellende nachtrust:

1. Verdamping

Een uur voor het slapengaan verdampt u gedurende 15 minuten kalmerende bio etherische oliën in de kamer zoals rode mandarijn, fijne lavendel, zoete sinaasappel, petit grain, marjolein of onze synergie "arômes de sérénité".

Opgelet, laat de verstuiver niet aanstaan terwijl u slaapt.

2. Drankjes met hydrolaat of etherische oliën

  • Drink 's avonds een of twee tassen "witte koffie": in een tas warm water (of melk) voegt u een koffielepel hydrolaat van oranjebloesem toe, om te kalmeren.

  • U kan ook een koffielepel hydrolaat van fijne lavendel, roomse kamille of citroenverbena toevoegen aan een glas water, deze werken niet alleen kalmerend maar helpen ook de spijsvertering.

  • Meng 2 druppels etherische olie van zoete sinaasappel in een koffielepel honing in een tas warm water voordat u gaat slapen. Of in een tas thee (kruidenthee).

  • Voor de allerkleinsten, vanaf 6 maanden, kan u een koffielepel hydrolaat van oranjebloesem toevoegen aan het flesje 's avonds.

3. Nachtelijke gedachten verjagen

  • Een tip van Sylviane, onze verantwoordelijke verkopersbestellingen bij Bioflore : als haar gedachten blijven ronddwalen en haar verhinderen om in slaap te vallen gebruikt zij de etherische olie van marjolein. Ze brengt een druppeltje aan op haar polsen of zonnevlecht, of op een zakdoek om het zo in te ademen als ze haar gedachtestroom niet kan stoppen. Opgelet, marjolein is irriterend voor sommige mensen, test altijd eerst in de plooi van de elleboog en verdun zo nodig in een plantaardige olie.

  • Onze roller met citroenverbena kan u ook soelaas brengen, aan te brengen op uw polsen om dan in te ademen en de gedachtestroom te stoppen die uw slaap verstoort.

4. Reukzin

  • Voor het slapengaan brengt u de roller met roomse kamille of citroenverbena aan op de polsen en u ademt diep in met uw polsen voor uw neus.

  • Op dezelfde manier kan u enkele druppels etherische olie van mandarijn aanbrengen op een zakdoek of zakinhalator, om in te ademen en te kalmeren.

5. Massage met de balsemvloeistof "arômes de sérénité"

Voordat u gaat slapen kan u ook de zonnevlecht en de nek masseren met de synergie balsemvloeistof "arômes de sérénité", heel ontspannend bij stress, onrust en angst.

6. Voor de kinderen

  • U kan etherische olie van rode mandarijn verdampen in de slaapkamer gedurende 15 minuten, ongeveer een uur voor het slapengaan (pas vanaf 18 maanden!).

  • Vanaf 3 maanden kan u het hydrolaat van lavendel of roomse kamille gebruiken om te verstuiven op het kussen, in de lucht boven het bed. 

7. Enkele levensstijltips voor een gezonde nachtrust

  • Doe geen zware fysieke inspanningen meer 's avonds.
  • Vermijd stimulerende voedingsmiddelen of drank 's avonds, drink geen koffie meer na 13 uur.
  • Beperk of vermijd alle schermen minstens 2 uur voor het slapengaan.
  • Verkies kalme activiteiten 's avonds.
  • Verlucht de kamer regelmatig
  • De ideale kamertemperatuur voor een goede slaap is tussen 18 en 20 graden.
  • Eet niet te zwaar 's avonds, niet te laat en vermijd dierlijke eiwitten.

(Bovenstaand advies vervangt geen medisch advies en is voorbehouden voor volwassenen (tenzij expliciet vermeld voor kinderen). Vooraleer u etherische oliën gebruikt leest u altijd de gebruiksvoorzorgen.)

Share this content